IDSK je súbor pravidiel tvorby obsahu a funkčnosti elektronických služieb v súlade s potrebami používateľov. Definuje komponenty, jednotné používanie výrazov, princípy, vzory a pravidlá pre tvorbu jednotného používateľského rozhrania. Jeho účelom je jednotný spôsob komunikácie s používateľom elektronických služieb v celej verejnej správe.

Požiadavka zjednotenia elektronických služieb vyplýva z Národnej koncepcie informatizácie verejnej správy z roku 2016. Bol navrhnutý v spolupráci s odbornou verejnosťou a pracovnými skupinami Komisie pre štandardizáciu informačných systémov verejnej správy. Pravidlá a prístupy uvedené v IDSK sú tvorené tak, aby využívanie elektronických služieb bolo pre verejnosť jednoduchšie, a aby pomáhalo predchádzať bežným problémom.

IDSK zohľadňuje používanie rôznych technických prostriedkov (PC, mobil, tablet) a zároveň dbá aj na prípadné využitie asistenčných informačných technológii (napr. čítač). Tento manuál bol tvorený tak, aby služby, ktoré budú poskytované v jeho dizajne boli jednoduché, zrozumiteľné a ľahko dostupné pre všetky vekové kategórie. Zároveň poskytuje praktické tipy, ktoré pomôžu poskytovateľom zjednodušiť komplikované formuláre. IDSK je verejne dostupný na voľné použitie pre všetkých tvorcov elektronických služieb spolu s poskytnutím zdrojového kódu.

IDSK je metodickým usmernením, pre všetkých poskytovateľov pri tvorbe nových a súčasne pri pretváraní existujúcich elektronických služieb a to tak, aby bol postupne naplnený jeho cieľ zjednotenia tvorby všetkých elektronických služieb verejnej správy.

IDSK je verejne dostupný a je zverejnený na webovom sídle Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a infromatizácie SR.

Súčasťou manuálu je aj vzorový programový kód. Pozrite si, ako začať s vývojom.

Na čo slúži IDSK a na čo nie

IDSK vznikol najmä za účelom zaistenia konzistentnosti dizajnu používateľských rozhraní elektronických služieb a webových sídiel slovenského e-Governmentu. Bez jeho existencie by služby pôsobili nekonzistentne a zmätočne, občania by služby nepovažovali za dostatočne kredibilné. Zároveň definuje štandardy kvality dizajnu, zdrojového kódu a prístupnosti. Dizajn manuál poskytuje predpripravené komponenty, ktoré sú:

  • responzívne - teda správne sa zobrazujú na rôznych veľkostiach obrazoviek,
  • prístupné - sú použiteľné pre skupiny používateľov so zníženou motorickou alebo zrakovou schopnosťou,
  • použiteľné - implementujú základné heuristiky (best practice)použiteľnosti.

IDSK vznikol najmä za účelom zaistenia konzistentnosti dizajnu IDSK nemá ambíciu nahradiť celý dizajnový proces. Je návodom a určuje štandardy a pravidlá pre zostavovanie používateľských rozhraní. Pomocou IDSK vytvoríte kvalitné používateľské rozhranie, ale už nezabezpečíte, aký používateľský zážitok (User Experience) bude služba poskytovať. Aby ste zabezpečili kvalitný používateľský zážitok, musíte do procesu tvorby elektronickej služby zahrnúť metodiku UCD – User-centered Design.